2.1 Sportsplan
Klubben sin sportsplan er det viktigste retningsgivende styringsverktøyet til all vår sportslig rettede aktivitet. Dette være seg gjennomføring av trening, kamp og turneringsaktivitet med vår logo på brystet.
I undermenyen er sportsplanen inndelt i ulike segmenter. Dette er de segmentene klubben tilbyr fotballaktivitet i, henholdsvis;
- Mini Micro
- Micro
- Barnefotball
- Holmenakademiet
- Ungdomsfotball
- Seniorfotball
Med utgangspunkt i "kampen som sjef" for vår fotballaktivitet er det utviklet fagplaner for de ulike segmentene som tilleggsdokumenter til sportsplanen. Fagplanen er utviklet for å lage en rød tråd i treningsarbeidet som gjøres i Holmen IF. På denne måten vil vi gi spillerne gode utviklings- og læringsvilkår. I fagplanen vil dere finne fokusområder og læringsprioriteringer for de ulike segmentene:
- Fagplan Barnefotball
- Fagplan Ungdomsfotball
- Fagplan Holmenakademiet
- Fagplan Seniorfotball
- Sportsplan TINE Fotballskole
Alle trenere og lagledere forplikter seg til å lese og sette seg inn i sportsplanen - samt anvende den aktivt i organiseringen av fotballhverdagen til våre spillere. Vi oppfordrer også alle foresatte til å lese sportsplanen for enklere å kunne forstå hvorfor og hvordan gjennomføringen av sportslig aktivitet blir utøvet.
2.1.1 Mini Micro
Generelt
Mini Micro er et tilbud for 5- og 6-åringer i lokalområdet som ønsker å spille fotball. Treningsarbeidet skal fokusere på lek med ball for å utvikle basisferdigheter, teknikk og koordinasjon, med dette kommer trygghet og mestring som igjen vil gi trivsel. Videre skal det være fokus på gode holdninger og Fair Play.
Treningsmengden er 1 ganger pr. uke og spillformat i aldersklassen er 3er.
Hver trening skal tilstrebe så mange ballberøringer per spiller som mulig. Det er derfor et klart mål at all trening i treningstiden, skjer med ball. Det skal ikke forekomme styrke- og utholdenhetsøvelser på treningene.
Trenerne i Mini Micro skal ha fokus på følgende:
Alder | Karakteristikker og kjennetegn |
5 - 6 | - Jevn og harmonisk vekst |
Alder: 5 - 6
Treningene skal være helt og holdent preget av lek med ball. Det er ikke noe kamptilbud i form av seriespill for denne aldersgruppen.
Turneringer
Mini Micro oppfordres til å delta på en turnering med 3er som spillformat som avslutning på sesongen. Mini Micro har ikke anledning til turneringsdeltakelse i utlandet. Hvert lag får refundert påmeldingsavgiften for 1 turnering pr. sesong pr. lag ved innsending av bilag.
Treningsaktivitet
Alle treningene blir gjennomført av foreldre under oppsyn av klubbens representant. Øvelsene til treningene utarbeides av klubben og gjøres tilgjengelig i klubbens digitale øvelsesbank i god tid før treningene.
I forbindelse med treningene må alle foresatte bidra med følgende:
Før trening | Under trening | Etter trening |
Sett seg inn i økten for treningen Oppmøte senest 10min før treningen begynner. Banen må ryddes. Sette opp kjegler for øvelser | Bidra til gjennomføringen av øvelsene. Heie på og oppmuntre alle barna (ikke bare sitt eget barn) | Rydde utstyr og banen Påse at barna sier «ha det» til trenerne og de andre barna |
Spillestil
I Mini Micro skal ikke spillestil ha stor betydning for treningsarbeidet. Fokuser på:
- Spille seg ut fra målspark og innspill
- Alltid prøve å treffe medspiller med en pasning
- Gi ros er alltid viktig
- Alle skal spille til alle
Krav til spillerne
- Lytt til den informasjon som blir gitt til enhver tid
- Øv gjerne på de tingene som treneren mener du må forbedre deg på
- Vis gode holdninger overfor, spillere, ledere, trenere (og dommere og motstandere)
- Møt alltid tidsnok til alle treninger
- Møt forberedt også med tanke på utstyr (vannflasker, leggbeskyttere, drakt, etc.)
- På trening (og kamp) gjelder følgende enkle regler:
- Når trenerne snakker skal alle være stille
- Vi er et lag og vi skal hjelpe hverandre
- Det er lov å gjøre feil
- Det er ikke lov å banne!
Trenere/Foreldre
Trenere i Mini Micro rekrutteres fra foreldregruppen og det oppfordres til at alle foreldrene bidrar.
Kompetanse:
Det er ingen forventning om at foreldrene som bidrar har erfaring selv fra å spille fotball eller som trener. Det viktigste kravet til de som vil bidra er engasjement og et ønske om å skape en arena for barna hvor de har et trygt og godt miljø i sin start på en idrettskarriere. Klubben vil legge til rette for deltakelse på trenerkurs for alle som ønsker det. Trenerkurset som tilbys er delkurs 1 - NFF Grasrottreneren.
Krav til foreldrene:
- Sett seg inn i økten for treningen og møt opp i god tid
- Unngå dødtid, venting og kø
- Vis alltid hvordan øvelser skal utføres
- Vær tilgjengelig! Ha en åpen og god kommunikasjon med spillerne, slik at alle tør å mene og å tale fritt
- Gi mye ros til alle spillerne
Faktorer som er avgjørende for at treneren skal trives med sin rolle:
- Trives med barn rundt deg
- Være positiv - ros fungerer bedre enn ris
- Vær tydelig og oppmuntre, motivere og rettlede alle spillerne
- Ta deg tid til å lytte og snakke med spillerne
- Møt presis og godt forberedt til trening
- Sørg for høy aktivitet på treningen - unngå kødannelser
- Vær bestemt og rettferdig
- Vær et forbilde - eksempelets makt er stor
- OBS! Jeg er her for spillerne, ikke for meg selv
2.1.2 Micro
Generelt
Primærskolene klubben rekrutterer spillere fra er henholdsvis Mellom Nes, Hofstad og Steinerskolen. Treningsgruppene er kjønnsdelt - og trener uavhengig av hverandre. Hovedprioriteringen i aldersklassen er å tilstrebe mest mulig spilletid og jevnest mulige lag. Primært er det ikke ønskelig å vinne eller å tape kamper med store sifre. Treningsarbeidet skal fokusere på lek med ball for å utvikle basisferdigheter, teknikk og koordinasjon, med dette kommer trygghet og mestring som igjen vil gi trivsel. Videre skal det være fokus på gode holdninger og Fair Play–prinsippet.
I microfotballen bør det være 1 trener per 5 barn. Videre er det viktig å få involvert så mange foreldre som mulig i støtteapparatet rundt barna. Dette vil i seg selv bidra til et kjent og trygt miljø for spillerne.
Treningsmengden er 1-2 ganger pr uke og spillformat i aldersklassen er 3er. Taktiske vurderinger skal være fraværende ved uttak til kamp, alle er like viktige.
Hver trening skal tilstrebe så mange ballberøringer per spiller som mulig. Det er derfor et klart mål at all trening i treningstiden, skjer med ball. Det skal ikke forekomme styrke- og utholdenhetsøvelser på treningene.
Trenerne i Microfotballen skal ha fokus på følgende:
Alder | Karakteristikker og kjennetegn |
7 | - Jevn og harmonisk vekst |
Alder: 7
Microfotballen er for de aller yngste barna som går i første-klasse. Vi opererer med kjønnsdelte lagsenheter og treningsgrupper, da vi opplever at dette fører til bedre og økt rekruttering av jenter til fotballen.
Treningene består av ballek der de lærer å bli glad i å spille fotball. Fotballkretsen tilbyr egen serie for disse lagene, men Holmen IF har gjennom flere år vært pilot i et lokalt samarbeid med klubber i nærområdet og setter opp en serie for dem slik at de kan få spilt kamper mot andre jevnaldrende på lokal grunn. Kampresultater registreres ikke og resultattabell blir ikke laget.
Kampformat: 3er
Maks. antall pr. lagsenhet: 6
Seriespill: Microserien
Turneringer
Samtlige lag oppfordres av klubben til å delta på 1 turneringer i helg - underveis i sesonggjennomføringen. Våre lag i microfotballen får ikke anledning til turneringsdeltakelse i utlandet.
Hvert lag får refundert påmeldingsavgiften for 1 turnering pr. sesong pr. lag ved innsending av bilag.
Laguttak-/ rollefordeling
Spilleren skal ikke bli satt i kun en posisjon, men skal få prøvd seg på flest mulige plasser. Treneren må presisere at hver posisjon på banen er like viktig.
I microfotballen er ingen viktigere enn andre. I utgangspunktet skal alle få like mye spilletid, forutsatt at man ikke har stort treningsfravær. Trenerne skal her bruke skjønn. Taktiske vurderinger i den hensikt å vinne kamper, skal være fraværende.
Det skal være jevnbyrdige lag.
Spillestil
I microfotballen skal ikke spillestil ha stor betydning for treningsarbeidet. Fokuser på:
- Spille seg ut fra målspark og innspill
- Alltid prøve å treffe medspiller med en pasning
- Gi ros er alltid viktig.
- Alle skal spille til alle
Krav til spillere
- Delta på alle treninger som er planlagt så langt det lar seg gjøre
- Gi beskjed til trener/lagleder dersom du ikke kan komme (trening og kamp)
- Delta aktivt i treningssammenheng. Ikke bare være tilstede
- Lytt til den informasjon som blir gitt til enhver tid
- Øv gjerne på de tingene som treneren mener du må forbedre deg på.
- Vis gode holdninger overfor, spillere, ledere, trenere, dommere og motstandere
- Innrett deg etter fellesskapets regler
- Vær miljøskapende selv også. Ikke forvent at alle andre skal være det
- Møt på alle treninger og kamp med en positiv innstilling
- Møt alltid tidsnok til alle treninger og kamper
- Møt forberedt også med tanke på utstyr (vannflasker, leggbeskyttere, drakt, etc.)
- På trening og kamp gjelder følgende enkle regler:
- Når trener eller lagleder snakker skal alle være stille
- Vi er et lag og vi skal hjelpe hverandre
- Det er lov å gjøre feil
- Det er ikke lov å banne!
- Før, under og etter kampen skal vi oppføre oss ordentlig mot medspillere, motspillere, dommer og tilskuere (Dette gjelder også for foreldrene)
Trenere
Trenere i microfotballen rekrutteres fra foreldregruppen. Trenerne skal følges opp av klubbens barnefotballsjef og på anmodning rapportere til barnefotballsjefen. Ved rekruttering skal treneren kunne fremvise politiattest.
Oppgaver:
- Gjennomføre treninger etter omfang og retningslinjer i Sportsplanen
- Treneren skal sette seg inn i og følge retningslinjene som er gitt i Sportsplanen
- Ta vare på klubbens utstyr i samarbeid med lagleder
- Trenerne plikter å møte i klubbens trenerforum for barnefotballen
- Trenere rapporterer til og diskuterer sportslige forhold med barnefotballsjef
Kompetanse:
Som trener i klubben er det en forventing om minimum av formell kompetanse. Dersom man ikke har det da man blir rekruttert som trener, legger klubben til rette for deltakelse på trenerkurs. Kravet til minimumskompetanse som trener i microfotballen, er delkurs 1 - NFF Grasrottreneren. Videre legger klubben tilrette for utdannede tiltak både internt og eksternt.
Treneren skal gjøre seg kjent med og utføre sine oppgaver i samsvar med:
- Sportsplan
- NIF: Barneidrettsbestemmelsene
- NFF: Retningslinjer for barne- og ungdomsfotball
- NFF: Fair Play
- NFF: Trenervett
Krav til trener:
- Planlegg alle treninger på forhånd og møt opp i god tid
- Unngå dødtid, venting og kø
- Vis alltid hvordan øvelser skal utføres
- Forsøk i størst mulig grad å utvikle deg selv via kurs og utdanning
- Erkjenn at spillerne er en mye større ressurs for lagets og egne resultater enn treneren selv
- Kjenn dine sterke og svake sider, innse feil og dyrk samarbeidet
- Vær tilgjengelig! Ha en åpen og god kommunikasjon med spillerne, slik at alle tør å mene og å tale fritt
- Samarbeid og uenighet hører sammen
- Let etter mulighet for samarbeid, jo flere i støtteapparatet jo bedre
- Skap forståelse for medansvar mht. utstyr, sportslige resultater, egenutvikling, treningsutbytte, plikter etc.
- Treneren forplikter seg til å lære og følge retningslinjene som er gitt i Sportsplanen
Faktorer som er avgjørende for at treneren skal trives med sin rolle:
- Trives med barn rundt deg
- Være positiv - ros fungerer bedre enn ris
- Vær tydelig og oppmuntre, motivere og rettlede alle spillerne
- Ta deg tid til å lytte og snakke med spillerne
- Møt presis og godt forberedt til trening
- Sørg for høy aktivitet på treningen - unngå kødannelser
- Vær bestemt og rettferdig
- Vær et forbilde - eksempelets makt er stor
- OBS! Jeg er her for spillerne, ikke for meg selv
2.1.3 Barnefotball
Generelt
Primærskolene klubben rekrutterer spillere fra er henholdsvis Mellom Nes, Hofstad og Steinerskolen. Hovedprioriteringen i aldersklassene er å tilstrebe mest mulig spilletid og jevnest mulige lag. Primært er det ikke ønskelig å vinne eller å tape kamper med store sifre. Treningsarbeidet skal fokusere på å utvikle basisferdigheter, koordinasjon og holdninger, samt introdusere spillerne for taktiske ferdigheter og valg. I aldersgruppen 6-9 år er treningsmengde normalt 1-2 ganger pr uke. Taktiske vurderinger skal være fraværende ved uttak til kamp, alle er like viktige. Etter hvert kan en begynne å øke treningstilbudet til de som er mest treningsvillige. Fra aldersgruppen 9 år streber klubben etter å gi ekstratilbud til de mest ivrige spillerne.
For alle aldersklasser i barnefotballen gjelder det at man i en hver trening skal tilstrebe så mange ballberøringer per spiller som mulig. Det er derfor et klart mål at all trening i treningstiden, skjer med ball.
Trenerne i barnefotballen skal sette fokus på:
8-9 år
10-12 år
I aldersgruppene 8-12 år øker vi treningsmengden gradvis. Unge gutter og jenter tåler ofte hardere belastning enn voksne tror, men vær våken for slitasje, og gi spillerne nødvendig hvile.
Alder | Karakteristikker og kjennetegn |
8 | - Jevn og harmonisk vekst |
9 | - Jevn og harmonisk vekst |
10 | - Jevn og harmonisk vekst |
11 | - Jevn og harmonisk vekst |
12 | - Jevn og harmonisk vekst |
Alder: 8 - 9 år
Dette er fortsatt ballek, men treningene inneholder mer og mer innhold, tilpasset spillerens utviklingstrapp. Fotballkretsen setter opp kamper mot andre lokale lag. Ved påmelding velges det ut ifra 2 mulige nivåer. Mest øvet og middels øvet. Tverrsnittet av gruppene ferdighetsmessig er avgjørende for hvilket nivå laget meldes opp til i seriespill. Gruppen skal meldes opp til samme nivå, og lagene skal settes sammen for å skape jevnbyrdighet. Innad i årstrinnet er det stor variasjon i modning, motivasjon og ferdighetsnivå. Denne variasjonen forandres kontinuerlig, og vi voksne må være tålmodige. Ved å ha mangfold i hvert lag på årstrinnet vil det bidra til både trygghet (spille med venner) og utfordringer (spille med de som har kommet lengre og de som ikke har kommet så langt i ferdighetsutviklingen). Utgangspunktet for mestring vil da være godt, og dette er oppskriften for å oppnå trivsel og utvikling. Kampresultater registreres ikke og resultattabell blir ikke laget.
Mest øvet - har det beste nåværende ferdighetsnivå i forhold til alder.
Middels øvet - har et middels ferdighetsnivå i forhold til alder.
8 år
Kampformat: 5er
Anbefalt antall pr. lagsenhet: 8
Antall treninger ukentlig: 1-2
9 år
Kampformat: 5er
Anbefalt antall pr. lagsenhet: 8
Antall treninger ukentlig: 2-3
Alder: 10 - 11 år
Dette er organisert fotballaktivitet for gutter og jenter. Aktiviteten er kjønnsdelt. Fotballkretsen setter opp kamper mot andre lokale lag. På dette trinnet er lagene ikke delt inn i ferdighetsnivåer. Tverrsnittet av gruppen ferdighetsmessig er avgjørende for hvilket nivå laget meldes opp til i seriespill. Hospitering i denne aldersklassen er som hovedregel ikke anebfalt. Det vil være tilfeller hvor fysisk og tidlig utvikling av ferdigheter gjør dette nødvendig. Unntakstilfeller vurderes av klubb og klubben tar kontakt med spilleren og foresatte vedrørende hospitering,
Seriespill:
Mest øvet - har det beste nåværende ferdighetsnivå i forhold til alder.
Middels øvet - har et middels ferdighetsnivå i forhold til alder.
Kampformat: 7er
Anbefalt antall pr. lagsenhet: 10
Antall treninger ukentlig: 2-3
Alder: 12 år
Dette er organisert fotballaktivitet for gutter og jenter. Aktiviteten er kjønnsdelt. Fotballkretsen setter opp kamper mot andre lokale lag. På dette trinnet er lagene delt inn i ferdighetsnivåer. Ferdighetsnivåene på gruppene innad på trinnet er avgjørende for hvilket nivå laget meldes opp til i seriespill.
Seriespill:
1.divisjon - øvet
2.divisjon - middels øvet
3.divisjon - mindre øvet
Kampformat: 9er - NFF Oslo tilbyr også 7er i denne årsklassen.
Anbefalt antall pr. lagsenhet: 15 (9er), 10 (7er).
Antall treninger ukentlig: 2-4
Årgangsansvarlig
Årgangsansvarlig har det overordnete sportslige ansvaret for årgangen. Koordinere øvrige trenere og følge opp og lede eventuelle foreldre- og ungdomstrenere i henhold til sportsplanen. Kartlegging og sportslig oppfølging av spillere.
Klubben har årgangsansvarlige i barnefotballen (10-12 år), som har et tett samarbeid med klubbens akademi. Når årskullet går over i ungdomsfotballen er det ansatt en hovedtrener som vil fungere som årgangsansvarlig for hver enkelt årgang.
Turneringer
Samtlige lag oppfordres av klubben til å delta på 2 turneringer i helg - underveis i sesonggjennomføringen. Våre lag i barnefotballen får ikke anledning til turneringsdeltakelse i utlandet.
Hvert lag får refundert påmeldingsavgiften for 1 turnering pr. sesong pr. lag ved innsending av bilag.
Laguttak-/ rollefordeling
Spilleren skal ikke bli satt i kun en posisjon, men skal i løpet av de første årene (6-12 år) få prøvd seg på flest mulige plasser. Treneren må presisere at hver posisjon på banen er like viktig. Treneren må bevisstgjøre spillerne på hvor viktige keeper og forsvarsspillere er for laget.
I barnefotballen er ingen viktigere enn andre. I utgangspunktet skal alle få like mye spilletid, forutsatt at man ikke har stort treningsfravær. Trenerne skal her bruke skjønn. Taktiske vurderinger i den hensikt å vinne kamper, skal være fraværende. I alderen 10-12 år bør begrepet konkurranse innføres. Dette gjøres ved å klargjøre at treningsoppmøte og innsats blir belønnet.
Spillestil
I barnefotballen skal ikke spillestil ha stor betydning for treningsarbeidet. Fokuser på:
- Spille seg ut fra keeper
- Alltid prøve å treffe medspiller med en pasning
- Gi ros er alltid viktig.
- Alle skal spille til alle.
Vi ønsker at våre lag skal fremstå ballbesittende og vi ønsker ikke ensidige utspark fra keeper og lange pasninger mot raske spisser.
NB! Fotball skal spilles, ikke sparkes.
Krav til spillerne
- Delta på alle treninger som er planlagt så langt det lar seg gjøre
- Gi beskjed til trener/lagleder dersom du ikke kan komme (trening og kamp)
- Delta aktivt i treningssammenheng. Ikke bare være tilstede
- Lytt til den informasjon som blir gitt til enhver tid
- Øv gjerne på de tingene som treneren mener du må forbedre deg på.
- Vis gode holdninger overfor, spillere, ledere, trenere, dommere og motstandere
- Innrett deg etter fellesskapets regler
- Vær miljøskapende selv også. Ikke forvent at alle andre skal være det
- Møt på alle treninger og kamper med en positiv innstilling
- Møt alltid tidsnok til alle treninger og kamper
- Møt forberedt også med tanke på utstyr (vannflasker, leggbeskyttere, drakt, etc.)
Trenere
Trenere i barnefotballen rekrutteres fra foreldregruppen. Trenerne skal følges opp av klubbens sports- og barnefotballsjef og på anmodning rapportere til barnefotballsjefen. Ved rekruttering skal treneren kunne fremvise politiattest.
Oppgaver;
- Gjennomføre treninger etter omfang og retningslinjer i Sportsplanen
- Treneren skal sette seg inn i og følge retningslinjene som er gitt i Sportsplanen
- Ta vare på klubbens utstyr i samarbeid med lagleder
- Trenerne plikter å møte i klubbens trenerforum for barnefotballen
- Trenere rapporterer til og diskuterer sportslige forhold med barnefotballsjef
Kompetanse;
Som trener i klubben er det en forventing om minimum av formell kompetanse. Dersom man ikke har det da man blir rekruttert som trener, legger klubben til rette for deltakelse på trenerkurs. Kravet til minimumskompetanse som trener i barnefotballen, er delkurs 1 - NFF Grasrottreneren. Videre legger klubben tilrette for utdannede tiltak både internt og eksternt.
Treneren skal gjøre seg kjent med og utføre sine oppgaver i samsvar med;
- Sportsplan
- NIF; Barneidrettsbestemmelsene
- NFF; Retningslinjer for barne- og ungdomsfotball
- NFF; Fair Play
- NFF; Trenervett
Krav til trener;
- Planlegg alle treninger på forhånd og møt opp i god tid
- Forsøk i størst mulig grad å utvikle deg selv via kurs og utdanning
- Erkjenn at spillerne er en mye større ressurs for lagets og egne resultater enn treneren selv
- Kjenn dine sterke og svake sider, innse feil og dyrk samarbeidet
- Vær tilgjengelig! Ha en åpen og god kommunikasjon med spillerne, slik at alle tør å mene og å tale fritt
- Få frem spillernes ideer
- Sett pris på en diskusjon eller uenighet. Dette betyr at spillerne er engasjerte
- Samarbeid og uenighet hører sammen
- La spillerne få være med på å sette mål og gi retningslinjer for laget
- Let etter mulighet for samarbeid
- Skap forståelse for medansvar mht. utstyr, sportslige resultater, egenutvikling, treningsutbytte, plikter etc.
- Kartlegg spillernes individuelle behov
- Treneren forplikter seg til å lære og følge retningslinjene som er gitt i sportsplanen
Faktorer som er avgjørende for at treneren skal trives med sin rolle;
- Trives med barn rundt deg
- Være positiv - ros fungerer bedre enn ris
- Oppmuntre, motivere og rettlede spillere som forsøker sitt ytterste
- Ta deg tid til å lytte og snakke med spillerne
- Møt presis og godt forberedt til trening
- Sørg for høy aktivitet på treningen - unngå kødannelser
- Vær bestemt og rettferdig
- Vær et forbilde - eksempelets makt er stor
2.1.4 Holmenakademiet
Holmenakademiet
Hva er Holmenakademiet?
Holmenakademiet er et ekstra treningstilbud for barn 6-12 år. Akademiet kommer i tillegg til den tradisjonelle lagsaktiviteten (deltagere må spille organisert fotball). Akademiet er for de som ønsker å utvikle ferdighetene sine. Trening foregår etter skoletid mandag-torsdag og følger skoleruten.
11-12 år: Mandager og Onsdager
6-10 år: Tirsdager og Torsdager
Målsetting
Målet er å øke ferdighetsnivå og mestringsfølelse hos barn i Holmen Fotball, samt beholde spillerne i fotballaktivitet. Sportslig vil vi gi et så bredt repertoar som mulig til spiller, både teknisk, motorisk og taktisk. Dette oppnås via et progresjonsbasert opplegg, tilpasset alder og ferdigheter.
Spiller står i sentrum og er evaluert etter hver periode (5 ganger årlig) for optimal oppfølging.
Organisasjon
For å sikre høy treningskvalitet;
- Vi stiller med kvalifiserte trenere til enhver tid (minumskompetanse NFF Grastrottrener med 3 års trenererfaring)
- Vi stiller med godt utstyr i riktig mengde
- Vi tar imot maksimum 8 grupper av 8 spillere på en helbane
- Vi deler spillerne inn i små grupper for optimal opplevelse og oppfølging
- Vi setter opp alle øvelser og situasjoner på banen før treningen starter for effektiv bruk av treningstid
Gruppeinndeling
Gruppeinndelingen er basert på flere faktorer:
- Alder
- Ferdighetsnivå (mestring)
- Jevnt nivå og antall i hver gruppe
I praksis er spilleren plassert i en gruppe med spillere på sin alder. Har en spiller ferdigheter som er bedre tilpassen en annen aldersgruppe kan spiller bli flyttet 1 (evt. 2) aldersklasse over eller under. Deretter defineres det jevne grupper. Treningsgruppen er faste for en treningsperiode.
Spillere
Motivasjon til spilleren må være å lære å spille fotball. Spilleren må være innstilt til å fokusere på treningssituasjoner i 90 minutter. Spilleren må være kjent med reglene til Holmenakademiet og respektere dem.
Regler for spillere;
- Treningsstart presis kl. 15.00
- Spillerutstyr; Treningstrøye og shorts (stillongs/varme underplagg etter klima), strømper, fotballsko, leggbeskyttere og drikkeflaske (med vann)
- Ikke lov å bruke mobiltelefon under trening uten avtale med trener
- Ikke lov å trene med klokke
- Lytte til treneren
- Stille spørsmål
- Vilje til å lære (prøve)
- Være blid og positiv mot spillere og trenere
- Hilse trenere og spillere ved ankomst og takke for seg etter endt trening
- Respektere utstyr - hjelpe til å rydde/samle utstyr etter trening
Trenere
Rutiner;
- Møte opp kl. 14:00 med øktplanen printet (øktplanen er sendt av akademiansvarlig per e-post i forkant)
- Sette opp utstyret på banen
- Trenermøte (kl. 14:30); De viktigste punkter er tatt opp
- Kl. 14:55, samling i midtbanesirkel - hilse spillerne velkommen, ta gruppen med seg
- Kl. 16:30, oppsummere økten med spillerne og rydde banen
- Kl. 16:45, trenermøte oppsummering av økten
Regler for trenere;
- Melde eventuell fravær/forsinkelse til akademiansvarlig så langt i forkant som mulig
- Oppmøte kl. 14:00 presist
- Mobiltelefon slått av mellom kl. 14 - 17:00
- Utstyr: Holmen treningstøy og jakke, fotballstrømper, fotballsko
- Sette opp utstyr for treningen på banen før kl. 15:00
- Ansvar for egen gruppe fra kl. 15 – 17:00
- Være et forbilde (holding, språk)
- Veilede, ikke dømme
- Være kjent med hver enkel spiller
- Ansvar for utstyr
Trenerrullering;
Trenerne bytter gruppe etter hver periode for å sikre nye impulser i gruppen, samt sikre seg at spillerne adapterer seg til ulike type lederstiler. Med trenerrullering sikrer vi at alle spillere får samme kvalitet fra trenerside.
Foreldre
Regler for foreldre;
- Sørge at ditt barn er klar (ferdig skiftet med riktig utstyr) kl. 15:00 presis (for foreldre som kjører barn til trening)
- Melde fravær så langt i forkant som mulig til akademiansvarlig og daglig leder (hvis transport). Tidlig henting fra trening må også meldes
- På trening er du velkommen som tilskuer - men hold deg bak gjerdet og ikke kommunisere med spillerne
- Treningen er ferdig når spillerne går ut av banen
- Melde ditt barn på trening i god tid for å sikre seg plass
Treningsopplegg og ferdighetsutvikling
Teknisk | |
Avslutning: | Ballberøring med hensikt å score mål |
Ballføring: | Løpe med ballen eller skjerme ballen |
Ballkontroll: | Første ballberøring med hensikt å bruke flere ballberøringer |
Dribling: | Løpe med ballen forbi en motstander |
1F: | Forsøke å ta ballen eller hindre ballfører å spille den videre |
Pasning: | Spille ballen til en medspiller |
Fysisk | |
Aerob kapasitet: | Den totale mengden energi som kan tilbys av den aerobe metabolismen |
Reaksjonshurtighet: | Evne til å reagere på en stimuli på raskest mulig tid |
Bevegelseshurtighet: | Utføre en segmental bevegelse med enkle eller mer globale muskelsammentrekninger mot en maksimal intensitet på null eller redusert motstand |
Skrittfrekvens: | Antallet skritt utført i en gitt tid |
Balanseevne: | Evne til å holde kroppen i statisk/dynamisk likevekt |
Rytmeevne: | Dynamisk veksling mellom delbevegelser eller gjentakelse av bevegelsesforløp |
Differensieringsevne: | Evne til å oppnå stor nøyaktighet og arbeidsøkonomi, finavstemning av den enkelte bevegelse (kinestetisk sans) |
Koblingsevne: | Evne til avstemning av kroppsbevegelser etter hverandre, som virker sammen i romlige dynamiske bevegelsesparametre (timing) |
Reaksjonsevne: | Evne til raskt å igangsette hensiktsmessige motoriske aksjoner på signal |
Omstillingsevne: | Evne til å være rasjonell i overgangen fra en situasjon til en annen |
Orienteringsevne: | Indre og ytre evne til å bestemme og endre stilling og bevegelse til hele kroppen i tid og rom |
Grunnmotorikk: | Enkle bevegelsesmønster som hinking, bevegelser sideveis, bevegelser bakover |
Taktisk | |
Dybde og bredde: | Bruk av hele banen i angrep for å spre forsvaret ut - skape rom på begge sider, samt dybde foran og bak ballfører |
Ballbesittelse: | Evne til å holde ballen i laget for å vente på gunstig gjennombrudd |
Bevegelseskvalitet: | Posisjonering og bevegelse til medspillerne, både posisjon, bevegelse, timing og kroppsstilling |
Gjennombrudd: | Evne til å passere et eller flere ledd på vei mot mål |
2v1: | Utnytte 2v1-situasjoner offensivt |
Overlap: | Bevegelse forbi ballfører for å skape rom for ballfører og finne en medspiller i vedkommendes fartsretning |
Press og sikring: | I et ledd i forsvar, rollefordeling 1F, 2F, 3F - og hvilke oppgaver hver rolle innebærer |
Avstand mellom ledd: | Opprettholde kort avstand mellom lagdelene i forsvar |
Press: | Samhandling for å vinne ballen i løpet av kortest mulig tid |
Årsplaner
8 år | |||||||||
Periode 1 | Periode 2 | Periode 3 | Periode 4 | Periode 5 | |||||
Teknisk | |||||||||
Ballføring | 1/1 | Ballkontroll | 3/4 | Avslutning | 3/4 | Ballføring | 1/3 | Føri. | 1/4 |
Pasning | 1/4 | Pasning | 1/4 | Ballkontroll | 1/3 | Kontr. | 1/4 | ||
Pasning | 1/3 | Pasn. | 1/4 | ||||||
Avsl. | 1/4 | ||||||||
Fysisk | |||||||||
Motorikk | 2/4 | Balanse | 1/3 | Hurtighet | 1/2 | Reaksjon | 1/3 | Moto | 1/8 |
Rytme | 1/4 | Reaksjon | 2/3 | Frekvens | 1/2 | Motorikk | 1/3 | Rytm | 1/8 |
Diff. | 1/4 | | Omstilling | 1/3 | Diff | 1/8 | |||
Bala | 1/8 | ||||||||
Reak | 1/8 | ||||||||
Hurt | 1/8 | ||||||||
Frek | 1/8 | ||||||||
Omst | 1/8 | ||||||||
Taktisk | |||||||||
Dyb/bre. | 1/1 | Ballbesitt. | 4/5 | 2v1 | 1/4 | Ballbesitt. | 2/3 | D/B | 1/5 |
Bev.kval. | 1/5 | Gjen.bru | 3/4 | Bev.kval. | 1/3 | Besi. | 1/5 | ||
Be.kv | 1/5 | ||||||||
2v1 | 1/5 | ||||||||
Gj.br. | 1/5 | ||||||||
Læringsmål | |||||||||
Teknisk | Fysisk | Taktisk | |||||||
- Føring | - Samlet hopp | - Spillvending | |||||||
- Innside | - Kneløft | - Støttepasning | |||||||
- Utside | - Spark bak | - Posisjonering | |||||||
- Triksing | - Hinking | - Spillavstand | |||||||
- 1-sprett | - Bev. sideveis | - Spille til ledig medspiller | |||||||
- Innsidepasning | - Bev. bakover | - Bevege seg ut av skygge | |||||||
- Avslutning med vrist | - Krafttilpasning | - Møte ball ved pasning | |||||||
- Balansere 1 bein | - Pådrag og spille ball forbi | ||||||||
- Signaloppfattelse | |||||||||
- Løpsteknikk | |||||||||
9 år | |||||||||
Periode 1 | Periode 2 | Periode 3 | Periode 4 | Periode 5 | |||||
Teknisk | |||||||||
Ballføring | 1/1 | Ballkontroll | 1/2 | Avslutning | 3/4 | Ballføring | 1/3 | Før. | 1/4 |
Pasning | 1/2 | Pasning | 1/4 | Ballkontr. | 1/3 | Kontr. | 1/4 | ||
Pasning | 1/3 | Pas. | 1/4 | ||||||
Avsl. | 1/4 | ||||||||
Fysisk | |||||||||
Motorikk | 2/4 | Rytme | 1/3 | Omstilling | 1/3 | Skrittfrek. | 1/2 | Mot. | 1/8 |
Reaksjon | 1/4 | Balanse | 1/3 | Reaksjon | 2/3 | Hurtighet | 1/2 | Reak. | 1/8 |
Balanse | 1/4 | Differens. | 1/3 | Bala. | 1/8 | ||||
Rytm. | 1/8 | ||||||||
Diff. | 1/8 | ||||||||
Oms. | 1/8 | ||||||||
Frek. | 1/8 | ||||||||
Hurt. | 1/8 | ||||||||
Taktisk | |||||||||
Dyb./Bre | 1/1 | Ballbesitt. | 3/4 | 2v1 | 1/4 | Ballbesitt. | 1/2 | D/B | 1/5 |
Bev.kval. | 1/4 | Gjen.bru. | 3/4 | Bev.kval. | 1/2 | Besi. | 1/5 | ||
Be.kv | 1/5 | ||||||||
2v1 | 1/5 | ||||||||
Gj.br. | 1/5 | ||||||||
Læringsmål | |||||||||
Teknisk | Fysisk | Taktisk | |||||||
- Såleføring begge bein | - 1 beinshopp | - Spillvending | |||||||
- Retningsforandringer | - 1 beinslanding | - Støttepasning | |||||||
- Vendinger | - Løpsteknikk | - Tilpasse egen posisjon | |||||||
- Triksing annenhvert lår | - Reagere på signal | - Tilby ballfører alternativer | |||||||
- 1 sprett annenhvert bein | - Stå på 1 bein | - Skape ettertrykk | |||||||
- Mottak vrist begge bein | - Jumping Jack | - Relasjon mellom 1A og 2A | |||||||
- Volleypasning innside | - Velte hatt m/bal | ||||||||
- Innsidepasning med skru | - Baklengs skip | ||||||||
- Vristskudd på direkten | - Slalåm m/ball | ||||||||
- Akselarasjon | |||||||||
10 år | |||||||||
Periode 1 | Periode 2 | Periode 3 | Periode 4 | Periode 5 | |||||
Teknisk | |||||||||
Ballføring | 3/4 | Ballkontroll | 1/2 | Avslutning | 4/5 | Ballføring | 1/4 | Føri. | 1/6 |
Dribling | 1/4 | Pasning | 1/2 | 1F | 1/5 | Ballkontroll | 1/4 | Drib. | 1/6 |
Pasning | 1/4 | Kontr. | 1/6 | ||||||
Dribling | 1/4 | Pas. | 1/6 | ||||||
Avsl. | 1/6 | ||||||||
1F | 1/6 | ||||||||
Fysisk | |||||||||
Rytme | 1/3 | Differens. | 1/4 | Hurtighet | 2/3 | Reaksjon | 1/3 | Rytm. | 1/7 |
Reaksjon | 1/3 | Skrittfrek. | 1/4 | Skrittfrek. | 1/3 | Rytme | 1/3 | Reak. | 1/7 |
Balanse | 1/3 | Reaksjon | 1/4 | Omstilling | 1/3 | Bala. | 1/7 | ||
Balanse | 1/4 | Diff. | 1/7 | ||||||
Frek. | 1/7 | ||||||||
Hurt. | 1/7 | ||||||||
Oms. | 1/7 | ||||||||
Taktisk | |||||||||
Dyb./Bre | 1/3 | Ballbesitt. | 2/4 | Gjen.bru. | 2/4 | Ballbesit. | 1/3 | D/B | 1/7 |
Ballbesit. | 2/3 | Bev.kval. | 1/4 | 2v1 | 1/4 | 1F - 2F | 2/3 | Besit. | 1/7 |
Gjen.brud. | 1/4 | Overlap | 1/4 | Bev. | 1/7 | ||||
Gj.br. | 1/7 | ||||||||
2v1 | 1/7 | ||||||||
OL | 1/7 | ||||||||
1F/2F | 1/7 | ||||||||
Læringsmål | |||||||||
Teknisk | Fysisk | Taktisk | |||||||
- Vendinger ut-/innside | - Bevegelse e/pasn. | - Timing før pasning | |||||||
- Sålevendinger | - Reaksjon e/signal | - Bevege seg ut av skygge | |||||||
- Føring begge bein | - Stat. 1-beinsspark | - Fra-mot - sidebevegelser | |||||||
- Såle bakover | - Standfotsbalanse | - Skape rom - bevegelser | |||||||
- Enkel overstegsfinte | - Flerveis hinking | - Overlappe 1A | |||||||
- Dobbeloverstegsfinte | - Hodetriksing | - Utnytte overlap av 1A | |||||||
- Tempoendring (rykk) | - Skrittfrekvens | - Posisjonere 1F, 2F, 3F | |||||||
- Kroppsfinter | - Kort spurt | - Gå i press - avstand til 1A | |||||||
- Triksing 1 bein | - Omstilling | - 2F og 3F - avstand til 1F | |||||||
- Halvsprettsmedtak | |||||||||
- Volleymedtak innside | |||||||||
- Volleymedtak utside | |||||||||
- Volleymedtak vrist | |||||||||
- Pasning med vrist | |||||||||
- Volleypasning innside | |||||||||
- Pasning med hode | |||||||||
- 1 touch pasning innside | |||||||||
- Direkteavslutning innside | |||||||||
- Utsideavslutning dødball | |||||||||
- Avslutte med headning | |||||||||
- 1F; avstand i press | |||||||||
- 1F; sidestille og lede 1A | |||||||||
11 år | |||||||||
Periode 1 | Periode 2 | Periode 3 | Periode 4 | Periode 5 | |||||
Teknisk | |||||||||
Ballføring | 1/2 | Ballkontroll | 1/2 | Avslutning | 4/5 | Ballføring | 1/4 | Førin. | 1/6 |
Dribling | 1/2 | Pasning | 1/2 | 1F | 1/5 | Ballkontroll | 1/4 | Dribl. | 1/6 |
Pasning | 1/4 | Kontr. | 1/6 | ||||||
Dribling | 1/4 | Pasn. | 1/6 | ||||||
Avsl. | 1/6 | ||||||||
1F | 1/6 | ||||||||
Fysisk | |||||||||
Rytme | 1/3 | Aerob kap. | 1/5 | Differen. | 1/3 | Skrittfrek. | 1/3 | Rytm. | 1/8 |
Balanse | 1/3 | Hurtighet | 3/5 | Skrittfrek. | 1/3 | Koblings. | 1/3 | Bala. | 1/8 |
Differen. | 1/3 | Skrittfrekv. | 1/5 | Orienter. | 1/3 | Omstilling | 1/3 | Diff. | 1/8 |
AK | 1/8 | ||||||||
Hurt. | 1/8 | ||||||||
Frek. | 1/8 | ||||||||
Orie, | 1/8 | ||||||||
Kobl. | 1/8 | ||||||||
Taktisk | |||||||||
Ballbesit. | 3/4 | Bev.kval. | 1/4 | 1F - 2F | 1/4 | Bev.kval. | 1/4 | Besit. | 1/6 |
Bev.kval. | 1/4 | Gjen.brudd | 2/4 | Ballbesit. | 1/4 | Ballbesit. | 1/4 | Beve. | 1/6 |
2v1 | 1/4 | Overlap | 1/4 | Gjen.brudd | 1/4 | Gj.br. | 1/6 | ||
2v1 | 1/4 | 1F | 1/4 | 2v1 | 1/6 | ||||
1F/2F | 1/6 | ||||||||
OL | 1/6 | ||||||||
Læringsmål | |||||||||
Teknisk | Fysisk | Taktisk | |||||||
- Føringsvarianter i fart | Føringsløype 10 min | - Veggspill | |||||||
- Triksing annethvert bein | Hurtighet | - 3.mannsbevegelse | |||||||
- Triksing lår-bein | Skrittfrekvens | - 1v1 / 2v1 på kant | |||||||
- Medtak innside | Blind 1-beinsbalans. | - Overlap i lengderetning | |||||||
- Medtak såle | Retningsforandring | - 1F og 2F - avstander | |||||||
- Medtak utside | Krafttilpasning i luft | - Sideforskyvning defensivt | |||||||
- Medtak vrist | Orienteringsevne | - Vurderingsevne defensivt | |||||||
- Pasning innside 30 m | Lese spillet | ||||||||
- Pasning vrist 20 m | Omstillingsevne | ||||||||
- Zidane-finte | |||||||||
- Utsideavslutning 1.touch | |||||||||
- Avslutning volley | |||||||||
- Avslutning halvvolley | |||||||||
- 1F; sklitaklingsteknikk | |||||||||
12 år | |||||||||
Periode 1 | Periode 2 | Periode 3 | Periode 4 | Periode 5 | |||||
Teknisk | |||||||||
Ballføring | 1/2 | Ballkontrol | 1/3 | Avslutning | 3/4 | Ballføring | 1/4 | Førin. | 1/6 |
Dribling | 1/2 | Pasning | 2/3 | 1F | 1/4 | Ballkontrol | 1/4 | Drib. | 1/6 |
Pasning | 1/4 | Kontr. | 1/6 | ||||||
Dribling | 1/4 | Pasn. | 1/6 | ||||||
Avsl. | 1/6 | ||||||||
1F | 1/6 | ||||||||
Fysisk | |||||||||
Rytme | 1/3 | Aerob kap. | 1/3 | Orienter. | 1/2 | Koblingsev. | 1/3 | Rytm. | 1/9 |
Balanse | 1/3 | Skrittfrekv. | 2/3 | Hurtighet | 1/2 | Skrittfrekv. | 1/3 | Bala. | 1/9 |
Orienter. | 1/3 | Reaksjon | 1/3 | Orie. | 1/9 | ||||
AK | 1/9 | ||||||||
Frek. | 1/9 | ||||||||
Orie. | 1/9 | ||||||||
Hurt. | 1/9 | ||||||||
Kobl. | 1/9 | ||||||||
Reak. | 1/9 | ||||||||
Taktisk | |||||||||
Ballbesit. | 2/3 | Bev.kval. | 1/5 | Ballbesit. | 2/5 | Bev.kval. | 2/4 | Besit. | 1/7 |
Bev.kval. | 1/3 | Gjen.brudd | 2/5 | Gjen.brud | 2/5 | Overlap | 1/4 | Bev. | 1/7 |
Overlap | 1/5 | 1F | 1/5 | Avst.led. | 1/4 | Gj.br. | 1/7 | ||
1F - 2F | 1/5 | OL | 1/7 | ||||||
1F/2F | 1/7 | ||||||||
1F | 1/7 | ||||||||
AL | 1/7 | ||||||||
Læringsmål | |||||||||
Teknisk | Fysisk | Taktisk | |||||||
- Føringsteknikk i spillsit. | Føringsløype 15 min | - Variere tempo i angrep | |||||||
- Variasjon i triksing | Reagere på signal | - Bueløp | |||||||
- Medtak langs bakken | Hurtighet | - Innleggssituasjoner | |||||||
- Medtak i luften | Akselerasjon | - Bruk av overlap | |||||||
- Var. pasning på bakken | Spurtfrekvens | - 1F; lede ballfører | |||||||
- Var. pasning i luften | Retningsendringer | - 2F-3F; sikringsavstand | |||||||
- Innside-utside dribling | Balansert fallteknikk | - 1F-2F-3F; posisjonering | |||||||
- Utside-innside dribling | 360-orientering | ||||||||
- Avsl. halvsprett m/vrist | |||||||||
- 1F; timing for takling | |||||||||
- 1F; kontrollere 1v2 |
Periodeplan
Holmenakademiet er inndelt i 5 påmeldingsperioder, som også utgjør de 5 periodeplanene som legges til grunn for hver treningsperiode;
- Periode 1; august t.o.m oktober
- Periode 2; november t.o.m. desember
- Periode 3; januar t.o.m. februar
- Periode 4; mars t.o.m. april
- Periode 5; mai t.o.m. juni
Hver periodeplan skal inneholde:
- Datoer (måneder og dager)
- Øktnummer
- Tekniske, fysiske og taktiske temaer for hver økt
Eksempel på periodeplan;
PERIODEPLAN 2 - G./J.12 - 2017 | |||||||||||||||
Måned: | November | Desember | |||||||||||||
Dag: | 1 | 6 | 8 | 13 | 15 | 20 | 22 | 27 | 29 | 4 | 6 | 11 | 13 | 18 | 20 |
Økt: | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
Teknikk: | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 |
Fysikk: | F | F | F | F | F | F | F | F | E | E | E | E | E | E | E |
Taktikk: | VI | II | VI | II | VI | II | VI | II | VI | I | I | I | I | I | I |
Teknikk | |||||||||||||||
Kontroll | 1 | ||||||||||||||
Pasning | 2 | ||||||||||||||
Føring | 3 | ||||||||||||||
Dribling | 4 | ||||||||||||||
Avslutning | 5 | ||||||||||||||
1F | 6 | ||||||||||||||
Taktikk | |||||||||||||||
Defensivt | Offensivt | ||||||||||||||
1F - 2F | A | Bredde-dybde | D | Gjenn.brudd. | G | ||||||||||
Avstander | B | Beveg.kval. | E | 2v1 | H | ||||||||||
Press | C | Ballbesittelse | F | Overlap | I | ||||||||||
Fysikk | |||||||||||||||
Orientering | I | Omstilling | IV | Reaksjon | VII | ||||||||||
Balanse | II | Kobling | V | Hurtighet | VIII | ||||||||||
Differens. | III | Rytme | VI | Skrittfrekvens | IX | ||||||||||
Aerob kap. | X | ||||||||||||||
Motorikk | XI |
Øktplan
Øktens struktur;
- Oppvarming (temarelatert) - 15 min
- Fysisk del - 15 min
- Teknisk del - 25 min
- Taktisk del - 30 min
Øktplanen skal inkludere:
- Øktnummer
- Dato
- Gruppe
- Antall spillere
- Sted (bane)
- Materiell
- Beskrivelse av treningssituasjoner med tema, læringsmomenter, tid og eventuelt skjema.
Eksempel øktplan;
Kommunikasjon
Kodespråk;
- “Pass rygg” eller “pass”: Signal til ballfører at han/hun har en motstander bak ryggen“Alene”: Ballfører kan vende seg med ballen og sette fart fremover
- “Vri”: Signal til ballfører om å vri spillet
- “Støtte”: Signal til ballfører om å bruke en støttepasning
- “Vent”: Signal fra spiller som overlapper til ballfører
- “Press”: Signal til 1F å gå opp i 1A
- “Opp med laget” eller “opp”: Signal for backrekken om å skyve opp
- “Fall ned”: Signal til forsvaret om å løpe hjem
Coaching
- Før oppvarmingen; presentasjon av økten, mål og treningssituasjoner.
- Under økten skal gruppen og hver enkelt spiller få tilbakemeldinger om aktuelle læringsmomenter relatert til treningssituasjonen
- Etter den siste treningssituasjonen evaluerer spillere og trener læringsutbyttet av økten, samt at de oppsummerer de viktigste læringsmomentene
2.1.5 Ungdomsfotball
Generelt
På trinnene i ungdomsfotballen gis det differensierte tilbud, basert på ferdighetsnivå, holdninger og interesse. Dette gjør seg også synlig i kamphverdagen hvor hvert av lagene i seriespill er sammensatt av spillere som innehar forholdsvis tilsvarende ferdighetsnivå. Spillere fra Hvalstad og Billingstad tilbys ved overgang til ungdomsfotball en klubbovergang, da deres respektive klubber ikke tilbyr et ungdomsfotballtilbud. I ungdomsfotballen vil Holmen i seriespill etterstrebe å ha;
- Minimum 1 lag på hvert alderstrinn i 1.divisjon
- Minimum 1 lag på hvert alderstrinn i 2.divisjon
- Minimum 1 lag på hvert alderstrinn i 3.divisjon
Det er viktig at spillerne sikres mest mulig spilletid også i disse årsklassene. Hver enkelt spiller skal trene og spille der en hører hjemme ferdighetsmessig. Dette medfører at det er rom for individuell utvikling, som over tid vil føre til en viss flyt i mellom de respektive lagene på hvert alderstrinn. Denne flyten synliggjøres gjennom eksempelvis hospitering som et virkemiddel, eller permanent opp- eller nedflytning av spillere mellom lagene.
Gjennom første året i ungdomsfotballen (13) skal samtlige spillere tilbys like mange faste treningsaktiviteter. Antall treningsaktiviteter tilbudt skal være enten 3- eller 4 økter ukentlig. Det etterstrebes at trinnene trener samtidig - altså på samme tidspunkt, på samme bane minimum 75 % av treningsuken - så langt arenakapasitet og seriespill-frekvens tillater det.
Alder | Karakteristikker og kjennetegn |
13 | - Store forskjeller i fysisk og mental utvikling |
14 | - Store forskjeller i fysisk og mental utvikling |
15 | - Ekstrem vekstperiode |
16 | - Ekstrem vekstperiode |
Alder: 13 år
Dette er spesialisert fotballaktivitet for aldersgruppen. Gutter og jenter er delt på dette trinnet. Fra og med november året spillerne fyller 12 iverksettes ungdomsfotballaktiviteten med en treningsperiode, etterfulgt av at spillerne for blir fordelt i treningsgrupper som vil utgjøre stammen i de lagene som blir påmeldt til seriespill. Gjennom den første treningsperioden skal trenerne foruten å avdekke daværende ferdighetsnivå, også avdekke spillernes holdninger og motivasjon knyttet til fotballaktiviteten. Et viktig virkemiddel her er spillerheftet spillerne skal fylle ut før første trening. Spillerheftet fylles ut elektronisk, og sendes til lagets trenere - slik at trenerne kan bruke det aktivt som en del av en førstevurdering av spilleren. Spillerheftet skal også senere trekkes frem underveis i sesongen, slik at trener og spiller sammen kan gå gjennom svarene spilleren gav på de konkrete spørsmålene i november under en av de to obligatoriske spillersamtalene treneren skal gjennomføre.
Spillform: 9er - NFF Oslo tilbyr også 7er som spillform i denne aldersklassen.
Anbefalt antall pr. lagsenhet: 16 (9er), 10 (7er)
Antall treninger ukentlig: 3-4
Seriespill jenter:
Veiledende påmelding i 3 divisjoner. Laget meldes på i den divisjonen klubben mener laget bør spille.
Det spilles enkel vår-sesong, før det settes opp nye avdelinger for høst-sesongen basert på resultater fra vår-sesongen. Gjelder for 1. og 2.divisjon. 3.divisjon inndeles i avdelinger etter kretsstyrets bestemmelser.
Seriespill gutter:
Veiledende påmelding i 5 divisjoner. Laget meldes på i den divisjonen klubben mener laget bør spille. Det spilles enkel vår-sesong, før det settes opp nye avdelinger for høst-sesongen basert på resultater fra vår-sesongen. Gjelder for 1. og 2.divisjon. 3. - 5. divisjon inndeles i avdelinger etter kretsstyrets bestemmelser.
Nivået laget meldes på i, vil få stor betydning for videre spill i ungdomsfotballen (14-19 år).
Alder: 14 år
Dette er spesialisert fotballaktivitet for aldersgruppen. Gutter og jenter er delt på dette trinnet. Treningsgruppene definerer grunnlaget for påmelding til seriespill.
Spillform: 11er
Spillere pr. lagsenhet: Maksimalt 18
Antall treninger ukentlig: 3-4
Seriespill jenter
Seriespill gutter
Alder: 15 år
Dette er spesialisert fotballaktivitet for aldersgruppen. Gutter og jenter er delt på dette trinnet. Treningsgruppene definerer grunnlaget for påmelding til seriespill.
Spillform: 11er
Spillere pr. lagsenhet: Maksimalt 18
Antall treninger ukentlig: 3-4
Seriespill jenter
Seriespill gutter
Alder: 16 år
Dette er spesialisert fotballaktivitet for gutter i denne aldersgruppen. Jenter vil ikke ha et eget tilbud avgrenset til alderstrinnet, da J.16 ikke har et eget seriespill tilbud i Oslo Fotballkrets. Treningsgruppene, samt resultater fra forrige sesong definerer grunnlaget for påmelding til seriespill, da man sesongen før har vært gjennom en kvalifisering til Interkrets (nivå 1 - 16) og 1.divisjon (nivå 2 - 16).
Spillform: 11er
Spillere pr. lagsenhet: Maksimalt 18
Antall treninger ukentlig: 2-5
Seriespill jenter
Seriespill gutter
Alder: 17 - 19 år / 16 - 19 år
Dette er spesialisert fotballaktivitet for gutter i aldersgruppen 17, 18 og 19 år. For jentene er det spesialisert fotballaktivitet i aldersgruppen 16, 17, 18 og 19 år. Lagenes totale ambisjoner og spillerne sitt daværende ferdighetsnivå er avgjørende for nivået man meldes på til i seriespill. Guttene kvalifiserer seg gjennom lagets resultater sesongen tidligere til enten spill i Interkrets A (nivå 1), Interkrets B (nivå 2), 1.divisjon (nivå 3) eller 2.divisjon (nivå 4). For jentene sitt vedkommende er ikke tidligere resultater avgjørende for hvilket nivå de blir oppnevnt til i seriespill.
Spillform: 11er
Spillere pr. lagsenhet: Maksimalt 18
Antall treninger ukentlig: 1-5
Seriespill jenter
Seriespill gutter
Turneringer
Definisjon; obligatoriske kamper utenfor seriespill
Hvert lag i ungdomsfotballen oppfordres til deltakelse i minimum 2 turneringer utenfor seriespill årlig. Valg av turnering og tidspunkt gjøres i forbindelse med årsplanleggingen av hovedtrener og det respektive støtteapparat i samråd med hovedtrener sin nærmeste overordnede (sportssjef eller sportskoordinator). Turneringsdeltakelse i utlandet aksepteres, så sant det kan vises til et hensiktsmessig reiseopplegg og at det er kostnadsmessig forsvarlig med tanke på enkeltlagenes totale årsbudsjett. Ved turneringsdeltakelse utenfor Norden må laget få en autorisasjon for deltakelse som utstedes av kretsen. Søknadsskjema fylles ut og oversendes fotballgruppens sportssjef i god tid før avreise. Sportssjef sender så søknaden til korrekt kontaktpunkt hos kretsen. Det er kun fotballgruppens sportssjef som sender søknad til kretsen om autorisasjon for deltakelse.
Hospitering
Definisjon; flytte spillere opp 1 eller flere alderstrinn
I Holmen IF Fotball anser vi hospitering som et tiltak for de spillerne med spesielt gode fotballferdigheter på hvert alderstrinn, og det er et virkemiddel som skal bidra til å gi disse spillerne utfordringer på deres eget nivå, slik at de kan utøve sin idrett i sitt nærmiljø samtidig med at de får muligheten til å utvikle seg. Vi mener hospitering som virkemiddel i trenings- og kamphverdagen er et preventivt tiltak mot frafall til andre klubber.
I tillegg til:
En spiller som vurderes i toppsjiktet i sin gruppe, hospiterer til gruppen over. Spilleren deltar på trening med begge grupper.
Retningslinjer:
- Hospitering er i utgangspunktet et ekstratilbud som kommer i tillegg til trening og kamper på eget alderstrinn
- Kun spillere som er modne nok med hensyn til holdninger, motivasjon, oppførsel og ferdigheter er aktuelle for hospiteringsordningen
- All hospitering av spillere skal kun skje etter nøye vurdering og samtaler mellom spiller, foreldre, trenere og sportssjef/sportskoordinator
- Klubben vil tilby hospitering til det nivået klubben mener er rett for hver enkelt spiller
- Ved spørsmål om hospitering så skal trenere og lagledere på de to aktuelle alderstrinnene jobbe sammen og strebe etter å finne løsninger slik at spillerens interesser og sportslige utvikling blir ivaretatt
- Hospiteringsordningen gjelder kun inn mot lag i ungdomsfotballen, dvs. fra 13 år; spillere fra årgangene 11 og 12 år kan hospitere inn i 13 år hvis det er spillere som viser ekstreme fotballferdigheter
Permanent oppflytting
Definisjon; flytte spiller opp 1 eller flere alderstrinn og utelukkende utøve den organiserte fotballaktiviteten med spillere som er eldre, enn seg selv
En spiller som vurderes så god at spilleren vil være jevnlig i startelleveren på laget spilleren har hospitert med, bør flyttes permanent til ny gruppe. Spilleren følger alle aktiviteter i ny gruppe.
Retningslinjer:
- Oppflytting til lag i aldersklassen over kan gjennomføres i alderen 13-19 år. Spillere fra årgangene 11 og 12 år kan flyttes inn i 13 år hvis det er spillere som viser ekstreme fotballferdigheter
- Sportssjef/sportskoordinator skal informeres av trener i gruppen hvor spilleren evt. skal flyttes opp fra om hvem som er aktuelle og sportssjef/sportskoordinator har det endelige beslutningsmandatet
- Trener skal innkalle spillere og foreldre for å informere om hva som kreves og hvilke konsekvenser dette medfører. Det kan ha både minus- og plussider med permanent oppflytting, og disse skal belyses i samtalene. Signalene til spiller skal være helt klare om hva som kreves
- Dersom en spiller ikke ønsker å flytte opp, skal hospitering fortsette etter retningslinjene
- Trener og sportssjef/sportskoordinator skal ha jevnlige samtaler med spiller for å følge opp utvikling/trivsel. Dersom det er ting som ikke fungerer, kan det være aktuelt å flytte spiller ned i egen klasse og tilbake til hospiteringsordning
Spillere som er flyttet permanent, vil kunne delta i både treninger og kamper med gruppen man tidligere tilhørte, dersom dette er hensiktsmessig.
Lån av spillere
Definisjon; når lag må låne spillere fra andre lagsenheter for å kunne gjennomføre oppsatt kampaktivitet
Retningslinjer:
- Når det må lånes spillere grunnet skader etc., skal spiller(e) fortrinnsvis lånes fra andre Holmen lag i samme årsklasse, eller så kan spillere ”lånes opp” fra årsklassen under. Dette skal i så fall være spillere som viser stor vilje og har ferdighetsnivå til å spille opp i eldre årsklasser
- Må et lag låne spillere, må lagledelsen på forhånd ta kontakt med avgivende lags trener for å få godkjenning om hvilke spillere som kan lånes. Lån av spillere skal ikke gå på bekostning av basislag i serie eller cuper. Trenerne må fordele belastningen blant spillerne
- Det skal etterstrebes størst mulig fleksibilitet fra alle parter
Treningsaktivitet
Definisjon; hvordan trener spillere i Holmen IF Fotball
Grunnprinsipp;
Hver enkelt spiller skal trene og spille der spilleren hører hjemme ferdighetsmessig.
Generelt;
I Holmen IF vektlegger vi ferdighetsutvikling for våre spillere. Vi mener det gjøres best ved å legge til rette aktiviteten slik at hver enkelt spiller får oppleve følelsen av mestring så ofte som mulig. Trenerne har derfor et særskilt ansvar for å tilrettelegge treningen slik at hver enkelt spiller får utfordringer som er i stil med spillerens ferdigheter. Det skal ikke være slik at kun de med høyest ferdigheter, opplever mestring og det å lykkes. Treningen skal fortrinnsvis organiseres med øvelser slik at spillere med relativt likt ferdighetsnivå, øver sammen. Gjennom dette vil vi sikre raskere individuell framgang og best ferdighetsutvikling på alle nivåer. Dette er sentrale forutsetninger for å øke selvtillit og motivasjon. Gjennom en slik differensiert aktivitet kan vi tilpasse utfordringer og kvalitetskrav til hver enkelt spiller, slik at spilleren både opplever det å lykkes og det å få testet ut sine grenser (jf. ”Flytsonemodellen”). På denne måten ønsker vår klubb å bidra til at spillerne i ungdomsfotballen blir værende i fotballmiljøet lengst mulig. Dette innebærer at trenerne i valg av øvelse, påser at spillere med tilsvarende ferdighetsnivå øver sammen underveis i treningen.
Som trener skal du jevnlig gi spillerne tibakemeldinger. Virkemiddelet med tilbakemeldingen er at de skal oppleves motiverende og stimulerende hos spilleren. Gjennom virkemiddelet opplever vi det fordelaktig med positiv forsterkning, og at treneren er lærings- og prestasjonsorientert når vedkommende gir tilbakemeldinger. Målet er å bevisstgjøre spillerne, slik at det skapes et grunnlag for at spillerne selv tar eierskap til egen utvikling. Treneren bør variere tilbakemeldingsform mellom teknikkene feedback og feedforward - altså fryse spillet og å gi løpende tilbakemeldinger, og å snakke til enkeltspillere, deler av laget og hele laget.
Dette danner grunnlaget for hvordan våre trenere i ungdomsfotball jobber på treningene. Generelt for ungdomsfotballen gjelder det fortsatt å ha mye ballkontakt for hver enkelt spiller. I tillegg er det viktig å ofte sette spillerne i situasjoner hvor de både må foreta et handlingsvalg og en handling, ofte synliggjort i læringsøyemed som spill - motspill / trekk - mottrekk. For trenerne er det derfor viktig å konstruere øvingsbilder for spillerne, og deretter la de få mange repetisjoner for å automatisere sine handlingsvalg i de gitte spillsituasjoner.
Rollekrav:
Gjennom dette så sier vi ikke at hver spiller får tildelt en rolle i en alder av 12 år, men at spilleren målrettet skal ha anledning til å utvikle ferdigheter tilpasset en posisjon, spilleren vil føle seg mest komfortabel i. Selve prosessen med synliggjøring av rollekrav og bidrag til utvikling er et treneransvar. Utøveransvaret er å sette seg inn i hvilke ferdigheter de ulike rollekravene utfordrer. Gjennom denne tilnærmingen så vil spilleren utvikle taktiske, tekniske og fysiske egenskaper i takt med treningshverdagen. Først i alderen 14 finner vi det hensiktsmessig å tydeliggjøre hvilken rolle hver spiller har utviklet gode forutsetninger og egenskaper til å bekle.
Prioriteringer;
- Mest mulig spilletid
- All fysisk trening, styrke, kondisjon og spenst - utføres i spillsituasjon og kamplike situasjoner
- Utvikle en rollebeskrivelse av hver posisjon på banen og hva den innebærer
- Rolletrening skal vektlegges i større grad i treningsarbeidet
- Kreativitet skal fortsatt ha høy prioritet. Vi ønsker å utvikle spillere som har gode ferdigheter og som kan arbeide raskt med ballen i trange situasjoner under press. Spillere som evner å ta hurtige avgjørelser i de ulike spillfasene, både med og uten ball.
- Generell teknikk trening er fremdeles viktig i treningsarbeidet. Kan gjøres via isolerte øvelser, men aller helst i spill
- Vektlegg betydningen av en god førsteberøring både teknisk og taktisk
- Mer fokusering på individuelle og relasjonelle ferdigheter, det vil si øving av handling og handlingsvalg ut fra situasjon på banen
- Vektlegge holdningsdelen til trening og kamp
- Vi ønsker å utvikle spillere som tar ansvar, viser initiativ og bestemmer spillet. Spillere som tør influere både i kamp og trening
- Fotball skal være gøy. Positivitet og ros er sentrale nøkkelord
- Svært viktig å få spillerne til å være opptatt av å løse oppgaven fremfor det å være resultatorientert
- Ofte vil det vise seg at fysisk styrke er teknikken overlegen i de yngre årsklassene. Den som er sterk i duellene, kan sparke langt og løpe fort, vinner som regel kampene mot mer tekniske, men fysisk svakere spillere. Dette gir oss klare holdepunkter:
- Vi må ikke være for opptatt av resultater
- Vi må gi ferdighetstreningen tid og muligheter - og ha tålmodighet til å la den utvikle seg.
- Vårt arbeid skal være utviklingsorientert
Spillestil;
Vi ønsker å spille en attraktiv fotball som gjør at hver enkelt spiller får mange ballberøringer og involveringer. Vi tar utgangspunkt i et ønske om et ballbesittende grunnspill, med utgangspunkt i frispilling fra keeper via forsvarsleddet. Med den holdningen får vi involvert mange av lagets spillere i den tidlige fasen av angrepsoppbyggingen. Til tross for at ballbesittelse og frispilling bakfra er et soleklart holdepunkt, må også spillerne oppmuntres til egen kreativitet og lekenhet i angrepsfasen for å stimulere nærteknikk og individuelle tankeprosesser underveis i spillets gang. Vårt utgangspunkt er at vi ønsker å ha ballen - når vi derimot ikke er i besittelse av den, skal vi på mest virkningsfulle måte klare å gjenerobre den for nok en gang å kunne angripe. Hurtig omstilling er derfor et sentralt moment for våre spillere for å kunne vinne igjen ball så tidlig som mulig etter balltap. I situasjoner der hurtig gjenvinning åpenbart ikke er enkelt (eksempelvis ved utspill fra motstanderens keeper), så skal vi opptre med et soneorientert forsvarsspill. For oss er samhandling defensivt, like viktig som samhandling offensivt. Det vil si at hele laget forsvarer seg når man har tapt ballen. Våre spillere skal utvikle gode 1v1-ferdigheter offensivt, så vel som defensivt.
Spillerutvikling;
Gjennom vårt utviklingsorienterte arbeid- og tilbud ønsker vi å produsere spillere som;
- Tar ansvar, viser initiativ og bestemmer spillet både på trening og i kamp
- Har gode ferdigheter og kan arbeide raskt med ballen i trange situasjoner under press
- Evner å ta hurtige avgjørelser med og uten ball
- Er aggressive og oppofrende i spillestilen
- Har de rette holdninger til så vel trening som kamp
- Tar ansvar for egen utvikling. Kommer for å trene, ikke bli trent
Krav til spillere;
- Delta på alle treninger som er planlagt så langt det lar seg gjøre
- Gi beskjed til trener/lagleder dersom du ikke kan komme (trening og kamp)
- Delta aktivt i treningssammenheng. Ikke bare være tilstede
- Lytt til den informasjon som blir gitt til enhver tid
- Øv gjerne på de tingene som treneren mener du må forbedre deg på
- Vis gode holdninger overfor spillere, ledere, trenere, dommere og motstandere
- Innrett deg etter fellesskapets regler
- Vær miljøskapende selv også. Ikke forvent at alle andre skal være det
- Møt på alle treninger og kamp med en positiv innstilling
- Møt alltid tidsnok til alle treninger og kamper
- Møt forberedt også med tanke på utstyr (vannflasker, leggbeskyttere, drakt etc.)
Tilbud til spillere;
- 14 år; Dommerkurs (obligatorisk)
- 16 år; Trenerkurs
- 16 år; Lederkurs
Trenere
Definisjon; klubbens ansatte person som ivaretar laget og spillernes utvikling sportslig og sosialt underveis i aktiviteten
Ansettelse;
Før avtale om eventuelt trenerengasjement inngås skal kandidaten bevisstgjørese og orienteres om klubbens visjon, mål og verdier - samt settes inn i klubbens sportsplan. Sportssjef og sportskoordinator er ansvarlig for ansettelser av trenere i ungdomsfotballen, både på gutte- og jentesiden. Ved eventuell avtaleinngåelse skal følgende være kartlagt;
- Vandel (politiattest)
- Formell kompetanse
- Egen spillerbakgrunn
- Alder
Samtlige ansettelser godkjennes av fotballgruppens sportssjef, før trenerkontrakt signeres.
Trenere i ungdomsfotballen forplikter seg til å ha gjennomført trenerkurset NFF Grasrottreneren. Dersom kompetansekravet ikke er oppfylt ved en eventuell førstegangs avtaleinngåelse skal treneren i løpet av 1 kalenderår ha gjennomført Grasrottrener-kurset, for å gjøre seg aktuell for en eventuell forlengelse av treneravtalen utover år 1. Videre legger klubben tilrette for utdannede tiltak både internt og eksternt.
Treneren skal gjøre seg kjent med og utføre sine oppgaver i samsvar med;
- Sportsplan
- NIF; Barneidrettsbestemmelsene
- NFF; Spilleregler og retningslinjer i barnefotballen 6-12 år
- NFF; Spilleregler og retningslinjer i ungdomsfotballen 13-19 år
- NFF; Fair Play
- NFF; Trenervett
Sesonggjennomføring:
- Utarbeide årsplan i samarbeid med sin overordnede (sportssjef eller sportskoordinator)
- Utarbeide periodeplaner i samarbeid med sin overordnede
- Utarbeide og kunne dokumenter øktplaner for gjennomføring av lagets aktivitet
- 12 - 19; Minimum 2 spillersamtaler årlig med sine spillere
- Opptre som kampleder for laget i seriespill og turneringer
- Bidra til tett dialog med lagleder og lagets øvrige støtteapparat underveis i sesong
- Føre treningsoppmøte
- Sørge for at laget har god opptreden både på og utenfor banen
- Sørge for at laget har god materiellkontroll
- Gjøre seg kjent med spillere som lider av spesielle sykdommer slik som f.eks. diabetes, astma, epilepsi o.l. og sette seg inn i hvilken oppfølging disse spillerne krever
- Stille på klubbens trenerforum
- Innstille seg på at klubbens kompetansekrav for trenere skal innfris
Ønsket kompetanse (personlig egnethet kan veie opp for eventuell manglende kompetanse):
- G./J.19-1: UEFA B-lisens
- G.16-1: UEFA B-lisens
- G./J.15-1: UEFA B-lisens
- G./J.14-1: UEFA B-lisens
- G./J.13-1: UEFA B-lisens
- G./J.19-2 -->: NFF Grasrottreneren
- G.16-2 -->: NFF Grasrottreneren
- G./J.15-2 -->: NFF Grasrottreneren
- G./J.14-2 -->: NFF Grasrottreneren
- G./J.13-2 -->: NFF Grasrottreneren
2.1.6 Seniorfotball
Ambisjoner og visjoner
- A-laget er den høyest rangerte utviklingsarenaen vi kan tilby våre spillere. Vi ønsker å bidra til å videreutvikle spillere som skal bli for gode til å spille på vårt eget A-lag, og videreutvikle de til toppklubber på seniornivå (nivå 2 eller høyere). Vi ønsker at egenproduserte spillere skal fullføre vår utviklingstrapp, slik at vi har muligheten til å utvikle de hele veien, inntil de er klare for å spille seniorfotball på et høyere nivå.
- Klubben ønsker å ha et lag som jevnlig kvalifiserer seg til NM, og å etablere oss i 3.divisjon - nivå 4. Vi ønsker å realisere målsettinger, og noen ganger ”utrette mirakler”.
- Vi ønsker å skape en felles interesse og oppslutning rundt våre A-lag. Dette vil vi gjøre gjennom å spille offensiv fotball, og med en god miks av egenproduserte spillere og etablerte A-lagsspillere. Vi ønsker at A-laget skal være klubbens flaggskip, og at hjemmekamper skal være en arena hvor personer i klubben kan samles på tvers av avdelinger og støtte A-laget. Ikke fordi de må, men fordi de har lyst, og det å følge A-laget er moro både for store og små.
Dette er ambisjoner og visjoner som vil ta tid å gjennomføre, men som det forventes at jobbes kontinuerlig med fra alle personer som er involvert rundt A-laget.
Kjennetegn spillere
Det er viktig for oss at A-laget er en del av klubben, og en del av klubben som våre yngre spillere skal se opp til og lære i fra. Derfor er følgende karakteristikker viktig for oss:
Holdninger;
- Holdningssterke
- Høye ambisjoner (om ikke på vegne av egen karriere, så på vegne av laget og klubben og målene som er satt)
- Pålitelige
- Spillere må fremstå som gode ambassadører for klubben både på og utenfor banen
- Tar ansvar for egen utvikling
- Vi ønsker spillere som tørr å stille spørsmål, og som tåler å få svar
- Vi ønsker spillere som alltid gir 100 % når vi er samlet, både for å utvikle seg selv, men også for å utvikle laget og klubben
I tillegg til punktene over, ønsker vi spillere som er bevisste og delaktige i å skape den kulturen vi ønsker på et A-lag. Vi ønsker at laget skal gå foran med et godt eksempel, og da trenger vi at alle tar del i dette. Kulturen i gruppen skal være sterk, uavhengig av om man har tunge perioder hvor vi sliter med å realisere ambisjoner og målsettinger.
Mentale ferdigheter:
- Vinnermentalitet
- Evne å takle medgang
- Evne å takle motgang
- Tilpasningsdyktig
- Vi ønsker spillere som gjør de rundt seg bedre
- Vi ønsker spillere som mestrer press og kravene som blir stilt av omgivelsene rundt
- Vi ønsker spillere som mestrer press og kravene som blir stilt av seg selv
- Vi ønsker spillere som aktivt selvregulerer læring
- Vi ønsker spillere som tar ansvar for egen – og lagets utvikling
Det er viktig for oss at spillerne innehar disse ferdighetene, eller at støtteapparatet rundt A-laget jobber aktivt med å utvikle disse ferdighetene. Uten spillere som huker av disse ferdighetene, vil det bli umulig å bygge opp kulturen vi ønsker, og da vil vi igjen ikke klare å være det A-laget vi ønsker å være – som skal være en ambassadør og et flaggskip for klubben og klubbens yngre spillere
Fotballferdigheter:
- Spillerne må ha en aggressiv tilnærming i alle situasjoner med og uten ball
- Spillere har fysiske krav i forhold til roller på banen
- Spillere må innfri rollekravene vi krever
- Vi ønsker spillere med ekstremferdigheter
- Vi ønsker spillere med høy spillintelligens
Kjennetegn tropp
A-laget skal være øverste trappetrinn i vår utviklingsmodell for unge spillere. Dette innebærer at egenproduserte spillere som viser gode holdninger, ferdigheter og ambisjoner skal få muligheten til å prøve seg med vårt A-lag. For at dette skal ha en stor nok verdi, så trenger vi også spillere som tar med seg erfaring og balast fra andre miljøer, og med mye A-laserfaring.
Vi ønsker en tropp på mellom 20-25 spillere, som skal være sammensatt som følger:
- Minimum 10 etablerte A-lagsspillere (5 års erfaring fra seniorfotball)
- Høy andel egenproduserte spillere de neste 5 årene (minimum 30-40 %)
- Minimum 10 unge spillere som bidrar med ”sult” og personlig ambisjon (16-20 år)
Treningsmengde
Avhengig av troppsammensetning, og hvilken divisjon vi spiller vi, så ønsker vi en treningsmengde på ca 4 aktiviteter per uke. Dette kan innebære uker med 3 treninger og en kamp, og det kan innebære 4 treninger. Noen uker vil ha høyere aktivitetsmengde, og noen færre. Her er det opp til støtteapparatet å finne en best mulig løsning, som både ivaretar sportslige ambisjoner, og spillernes situasjon utenfor banen.
Trener
Ansettelse;
Før avtale om eventuelt trenerengasjement inngås skal kandidaten bevisstgjørese og orienteres om klubbens visjon, mål og verdier - samt settes inn i klubbens sportsplan. Fotballstyret, sportssjef og daglig leder ansetter i samråd trener til A-laget. Ved eventuell avtaleinngåelse skal følgende være kartlagt;
- Vandel (politiattest)
- Formell kompetanse
- Egen spillerbakgrunn
- Alder
Treneren skal gjøre seg kjent med og utføre sine oppgaver i samsvar med:
Det forventes at trenerne jobber aktivt for å bygge opp A-laget med de rammene som settes og forventes av klubben.
- Legge opp et seriøst og godt sportslig opplegg, og at alle aktiviteter er godt gjennomtenkt og godt gjennomført
- Ha kontroll på motstandere, for å kunne legge opp et best mulig kampløp og ikke overlate noe til tilfeldigheter.
- Være en sterk bidragsyter for å utvikle spillere og en gruppe som er holdningssterke og den ambassadøren vi ønsker å være
- Tett samarbeid med resten av støtteapparatet
Krav til kompetanse:
- MSA: UEFA B-lisens
- KSA: UEFA B-lisens
2.1.7 Holdninger
Klubben sine medlemmer skal markere seg selv og klubben på en positiv måte både på og utenfor banen. Arbeidet med dette skal prioriteres i alle årsklasser.
”Det er lettere å skape gode holdninger enn å endre dårlige”
Holdninger kan deles i to:
- Holdninger som angår krav til seg selv
- Holdninger som gjelder forholdet til andre
Ledere og trenere som viser at de er opptatt av holdningsskapende arbeid, bidrar til å øke fotballens omdømme i vårt nærmiljø. Det holdningsskapende arbeidet starter fra spillerens første dag i klubben. Sentrale begreper for hver enkelt spiller, leder og trener i denne sammenheng vil være ansvar, respekt, disiplin og toleranse.
Holdninger overfor seg selv
- Vær punktlig i enhver sammenheng
- Vær forberedt til trening og kamp; materiell (sko, tøy osv), fysisk og psykisk
- Vær bevisst på riktig kosthold
- Sørg for nok hvile og søvn i kombinasjon med trening/kamp
- Unngå røyking, alkohol og andre rusmidler
- Ta ansvar for egen utvikling. Møt på trening for å trene, ikke for å bli trent
- Ta skolegangen på alvor
- Vær ydmyk overfor omgivelsene både ved seier og ved tap
Holdninger overfor med- og motspillere
- Vær positiv i alle sammenhenger
- Gi ros og oppmuntring
- Unngå kjeftbruk - godta at andre gjør feil
- Lær betydningen av Fair Play
- Vis god sportsånd
- Vis respekt og vær ydmyk overfor både med- og motspillere
Holdninger overfor trener og lagleder
- Lytt! Når trener og lagleder snakker skal alle følge med
- Vær gjerne uenig, men vurder tidspunkt for å ta det opp
- Vær samarbeidsvillig
- Ikke snakk bak ryggen ved uenighet
- Gi beskjed ved forfall til trening og kamp
- Respekter trener og lagleders beslutninger
Holdninger overfor dommer og regelverk
- Godta dommerens avgjørelser
- Ikke tøft å få kort
- Unngå negative reaksjoner - vær positiv
Holdninger overfor klubben
- Vær stolt av klubben din
- Tilstreb klubbfølelse og samhold
- Si ja når klubben ber deg om en tjeneste - spør hva du kan gjøre for klubben, ikke bare still krav
- Tenk på at det er mange som jobber for at du skal ha det gøy med fotballen
Samspillet mellom holdninger og fotballferdighet vil være helt avgjørende for:
- Egen utvikling som spiller
- Hvor godt miljøet på laget kan bli
- Hvor gode lagkameratene kan bli
- Hvor godt laget kan bli
Konkurranse
Er det noe barn og unge liker, så er det ulike former for konkurranse. I fotball vil selve kampen mellom to motstandere være konkurransesituasjonen og være årsaken til iver og engasjement. En ting er kampen mellom lagene, noe annet er kampen mellom én og én spiller, to mot én osv. i selve kampsituasjonen. Det utkjempes ikke så rent få "innbyrdes oppgjør" i løpet av en fotballkamp. Vi tror dette har en meget positiv innvirkning på læringssituasjonen i fotball og bør minne oss om at vi lager kamplike situasjoner også på trening som ungene kan stimuleres av.
Det å lykkes
Det er mange måter å lykkes på i fotball. Ingenting gir oss mer lyst til å trene videre enn å ha lyktes med en finte, en scoring, takling, gjennombruddspasning osv. Dette virker positivt både på motivasjonen og på læringen, og spillerne synes det er moro å trene. Det er viktig å innrette treningene slik at "det å lykkes" oppleves så ofte som mulig gjennom det å få utfordringer som tar hensyn til spillernes eget ferdighetsnivå.
Straff og belønning
Sørg for at all feilretting skjer ved positiv omformulering. Ved å påpeke det negative og kun dette, vil læringseffekten av feilrettingen bli minimal på lang sikt. Man ender opp med redde og utrygge fotballspillere som binder seg i frykt for å gjøre feil. Det er viktig at man alltid sørger for å kommentere det positive først. Mange glemmer dette i iveren etter å rette feilen som kanskje egentlig var uvesentlig i forhold til helheten. Det er viktig å huske at det går an å påpeke feil i en positiv tone. Noe som vi trenere også bør tenke på, er at mye feilretting og negativ kritikk i aldersbestemt fotball, kommer fordi vi trenere selv kanskje har en dårlig dag. Det bør selvsagt spillerne slippe å ta del i.
2.1.8 Spillformer
3er - 6-7 år
5er - 8-9 år (spillformen tilbys også i aldersklassen 10 år)
7er - 10-11 år
Alle spillformer - 6--> år
Alder | 6-7 | 8-9 | 10-11 | 12-13 | 14 --> |
Spillform (oblig.): | 3v3 | 5v5 | 7v7 | 9v9 | 11v11 |
Spillform (tilbud): | - | - | 5v5 | 7v7 | - |
Baneformat: | 10x15 m | 20x30 m | 30x50 m | 50x64 m | 60x110 m |
Ballstørrelse: | 3 (4 lett) | 3 (4 lett) | 4 | 4 | 5 |
Straffefelt: | Nei | 15x6 m | 21x8 m | 21x8 m | 40,3x16,5 m |
Mål: | 1,3x1 m | 3x2 m | 5x2 m | 5x2 m | 7,32x2,44 m |
Offside: | Nei | Nei | Nei | Ja | Ja |
Spilletid: | 2x20 min | 2x25 min | 2x30 min | 2x35 min | 14; 2x35 min |
Straffespark: | Nei | 6 m | 8 m | 9 m | 11 m |
Anbefalt spillertropp: | 5 | 8 | 10 | 12-15 | 14 - 18 |
Seriespill: | Ja | Nivådelt | Nivådelt | Divisjoner | Divisjoner |
Umiddelbar soning (Gult kort): | Nei | Nei | Nei | Ja | 14; Ja 15; Ja 16; Ja 19; Gult kort Sr.; Gult kort |
Pressfri sone: | Nei | Ja | Ja | Nei | Nei |
Ekstra spiller: | Ja | Ja | Ja | Nei | Nei |